Karabağ Halısı Dokuma Atölyesi ve Müzesi Projesi
- A + A

Proje Adı ve Uygulama Yeri

Projenin Amacı ve Hedefleri

Projenin Gerekçesi

Proje Bütçesi ve Süresi

Proje Adı:

Karabağ Halısı Dokuma Atölyesi ve Müzesi Projesi

Uygulama Alanı:

Iğdır–Merkez

Projenin Amacı: Iğdır ilinde kırsaldaki kadınlar tarafından dokunan Karabağ kiliminin markalaştırılması, üretiminin yaygınlaştırılması ve ürün yelpazesinin genişletilmesi ile kırsaldan göçün azaltılması, ekonomik faaliyetlerin çeşitlendirilmesi ve bu sayede İl’in sosyoekonomik kalkınmasına katkı sağlanması amaçlanmaktadır.

Projenin Hedefleri:

  1. Evlerde dokunan kilimlerin ticarileşmesi için dokuma yapan kadınların bir araya getirilerek kooperatifleşmeleri sağlamak,
  2. Dokunan kilimlerin kalitelerinin arttırılması için kadınlara eğitimler vermek ve dokuma atölyesi kurmak,
  3. Dokuma atölyesinin yanı sıra sergi salonu ve satış ofisinin de kurulması ile birlikte hem Iğdır’ı ziyaret eden turistler için bir durak noktası tesis etmek hem de kadınların gelir elde etmesini sağlamak.

Koyunyünü ipliği ve kök boya kullanılarak dokunan Karabağ kiliminin en önemli özelliği motifleridir. Büyük yapraklar ile yeşil ve kırmızı çiçekler, gül, lale ve sümbül en sık rastlanılan motiflerdir. 1990’lı yıllarda Iğdır’da kurulan bir dokuma atölyesi ile Karabağ kilimlerinin üretimi başlamış ve yine 90’lı yılların sonlarına kadar bu kilimlerin ticareti yapılmıştır. Pazarlama ve hammadde temini sorunları yaşanmaya başlanınca dokumacılık da azalmış, nihayetinde durma noktasına gelmiştir. Mevcut durumda ise dokumalar kişisel olarak kadınların evinde gerçekleştirilmektedir.

Serhat Kalkınma Ajansı tarafından hazırlanan TRA2 Bölgesi Yöresel Ürün Pazarlama Stratejileri Raporu kapsamında görüşme yapılan tüccar ve firma sahipleri, Karabağ kilimlerinin bir dönem çok moda olduğunu ve hızlı bir şekilde satıldığını ifade etmiştir. Iğdır ilinde temel geçim kaynağı olan tarımdan sonra en yüksek potansiyele sahip ekonomik faaliyet turizmdir. Ancak sahip olduğu konum ile tarihi ve doğal değerlerden yeterince faydalanılamadığı için turizmden beklenen gelir elde edilememektedir. Bu kapsamda hem mevcut turistik alanlarının altyapılarının iyileştirilmesi hem de yeni turistik destinasyonların oluşturulması sağlanmalıdır. Proje kapsamında oluşturulacak sergi salonu ve satış ofisi, İl’i ziyaret eden turistlerce ziyaret edilecek yeni bir destinasyon olacaktır.

Serhat Kalkınma Ajansı tarafından hazırlanan TRA2 Bölgesi’nde Göç Olgusu Araştırması’na göre Iğdır ili de dâhil olmak üzere Bölge’deki göçün temel nedenleri ekonomik faaliyetlerin yeterince çeşitli olmaması ve sosyal aktivitelerin sınırlı olmasıdır. Küçükbaş hayvancılıkta yaklaşık 1.300.000 baş ile TRA2 Bölgesi’nde lider konumda olan İl’de elden edilen koyunyünün değerlendirilerek kırsalda yaşayanlar için alternatif ekonomik faaliyet oluşturulması, kadınların sosyoekonomik refahlarının artırılması ve bu sayede başta kırsaldan olmak üzere İl dışına verilen göçün azaltılmasına katı sağlanması açısından proje İl açısından önem arz etmektedir.

Proje Bütçesi: 12.000.000 TL

Projenin Süresi:

24 Ay

Bu kuruluşun Aydınlatma Metni, Kişisel Veri İşleme ve Koruma, Ticari Elektronik İleti İzni, Kişisel Veri Saklama ve İmha ve KVKK Hak Bildirgesi metinleri hakkında Bilgi Almak İçin Tıklayınız